nadji restoran
SvetRestorana.rs

Otvarate restoran, evo malo pomoći!

28.07.2017

Analiza tržišta i postavljanje realnih ciljeva će Vam pomoći da izaberete dobar koncept poslovanja, donesete dobre poslovne odluke i uživate u uspešnom ugostiteljskom poslovanju.

Kao rezultat nepoznavanja poslovanja, neiskusni vlasnici zatvaraju svoje restorane već u prvoj godini poslovanja. Nemojte da budete jedan od njih.

Kako preživeti prvu godinu poslovanja?

Ako ste pokrenuli restoranski posao sigurno ste iskusili mnogo problema na svojoj koži, ali još uvek ste tu i Vaš restoran je još uvijek otvoren, zar ne?

Činjenica da restorani imaju alarmantno visoku stopu propadanja koja iznosi 90 do 95 posto u prvoj godini poslovanja zapravo nije tačna. Prema posljednjim istraživanjima koje je učinio prof dr. HG Parsa 59% ugostiteljskih objekata doživi neuspjeh tokom prve 3 godine poslovanja.

U prvoj godini, je najviši stepen neuspeha, 26%, 19% u drugoj godini, a 14% u trećoj godini poslovanja. Prema njegovim rečima, mit da je 90% restorana neće uspeti nije potvrđen.

Najčešći razlozi zašto većina restorana ne uspe na početku poslovanja:

 1. Nedostatak novca – mudro koristite početni kapital.

Jedna stvar je sigurna. Otvaranje restorana je veoma skup poduhvat. Zavisno od toga koji tip restorana želite da otvorite trebaće Vam najmanje 20 000 Eura. 

Nekoliko saveta: Nemojte ludovati oko kupovine nove opreme i nameštaja, umesto toga razmisli o prednostima polovne opreme. Budite štedljivi s otvorenim kreditom i nemoj uzimati novac kao da ste ga upravo osvojili na lutriji. Koristi ga kao štedni račun i novac troši samo u slučaju apsolutne potrebe.

Restoran koji radi izvan radnog kapitala pre nego što počne da ostvaruje profit je osuđen na propast. Kada se to dogodi, teško se pronađe način za izlazak iz novčanih poteškoća.

U pogledu novčanih ulaganja, posebnu pažnju treba da obratite na:

  • Nerealno visoke kirije – Vlasnici početnici često izaberu mesto koje je preskupo za njihov poslovni budžet i osuđeni su na neuspeh od samog početka. Napravite dobar poslovni plan na godišnjoj osnovi.
  • Nedostatak sredstava za poslovne operacije – Zbog nedostatka novca za svakodnevne operacije događa se da restorani koji bi mogli da uspeju propadnu. Važno je da imate dovoljno novca da održavate svoj restoran u životu dok ne počne da ostvaruje profit.
  • Zanemarivanje finansija – Kontrola na finansijama podrazumeva kontrolu veličine porcija i kvaliteta hrane i pića, zaštitu zaliha od krađe i rasipanja, kao i svakodnevno vođenje inventara. Ovo su osnove za pokretanje uspešnog poslovanja.

2. Nepoznavanje tržišta i konkurencije vodi u propast

U svakom poslu, istraživanje tržišta će povećati šanse za uspeh i spasiti od nezgodnih situacija. Otvaranje i pokretanje uspešnog restorana uključuje više od kupovine ili najma prostora, izgradnje objekta, dizajniranje interijera, kupovine opreme, zapošljavanja osoblja i prodaje hrane i pića.

To najbolje ilustrira činjenica da preko 35% od nezavisnih restorana koje otvaraju neiskusni vlasnici propada u prvoj godini, dok taj postotak iznosi 10% za franšize.

Zašto su franšize uspešnije od nezavisnih restorana?

Ako malo bolje pogledate, shvatićete da su vlasnici franšize uložili mnogo više u istraživanje tržišta, u pronalaženju pravih lokacija i odabira koncepta. Takođe, oni se oslanjaju na svoje dugogodišnje iskustvo i ne ponavljaju greške koje su doživeli u drugim restoranima u njihovom lancu. Kao rezultat toga, franšize dolaze s operativnim i financijskim planovima koji su dokazali uspeh na tržištu.

Međutim, ne morate posedovati franšizu kako bi izbegli većinu grešaka. Možeš napraviti poslovni plan za sebe, onaj koji ima smisla i koji se može jednostavno realizovati. Sve što treba je ispravan pristup koji uključuje detaljno i objektivno istraživanje tržišta i planiranje.

3. Izbor lokacije za vaš ugostiteljski objekt

Lokacija za Vaš restoran je od vitalne važnosti. Ovdje ću opet naglasiti važnost ispitivanja tržišta.

Prilikom pravljenja analize potencijalne lokacije uzmi u obzir sledeće faktore:

  • Ko su tvoji potencijalni gosti? Kakvi su njihovi zahtevi i kupovna mogućnost?
  •  Kakvo je okruženje potencijalne lokacije za tvoj restoran?
  • Da li se u blizini nalaze poslovne zgrade, fakulteti, škole?
  • Prati način poslovanja i prisutnost konkurencije u okruženju?
  • Kakva je pristupačnost potencijalnoj lokaciji za tvoj restoran?
  • Postoji li adekvatno parkiralište?
  • Da li se nalazi u sred gradske gužve ili je u mirnijem delu grada?

 

(Nastavak...)